אישה ללא מגבלה: הניה שוורץ נלחמת עבור הנכים

אישה ללא מגבלה: הניה שוורץ נלחמת עבור הנכים

אנשים עם מוגבלות (מלידה או נרכשת) נמצאים בסיכון גבוה למחלות כרוניות יותר מהאוכלוסייה הכללית והינם בעלי סיכון גבוה פי 6.5 לפתח מחלות לב, אך עם זאת רוב התוכניות לקידום בריאות אינן מכוונות ואינן נגישות להם. על מנת לענות על הצורך הקיים באוכלוסייה זו, נוצר שיתוף פעולה ייחודי עם המרכז לחיים עצמאיים בירושלים, מרכז קהילתי לאנשים עם מוגבלויות החיים בקהילה.

לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות אנו שמחים להכיר לכם את הניה שוורץ, אישה יוצאת דופן המובילה ומנהלת את המרכז לחיים עצמאיים בירושלים.  הניה, גרושה ואם לשתי בנות, שמה לעצמה למטרה לשלב את הנכים ואת האנשים עם המוגבלויות מה שיותר באוכלוסיה. "ככל שנהיה אנו הנכים יותר בתעסוקה – כך נוכל להשתלב באוכלוסייה", היא מצהירה בנחישות. אגב, השימוש במילה "אנו" לא מהווה מחווה של הזדהות מצד הניה, היא עצמה עם נכות מגיל צעיר מאוד עקב מחלת הפוליו. נכות שלא  עצרה אותה לרגע אחד בחייה.

את זוכרת מתי וכיצד חלית?

"זה היה בגיל 9 . כבר הגיעו חיסונים למחלת הפוליו, ובאותו קיץ החליטה המדינה, בעיקר בגלל בעיות תקציב,לחסן ילדים רק  עד גיל 5 מכיוון שחשבו שזו מחלה רק של תינוקות. עקב החלטה זו, באותו קיץ חלו ילדים גדולים יותר ובני נוער. שהיתי בבית חולים במשך 9 חודשים, ורק לבני משפחה מבוגרים אישרו לבקר אותי כי פחדו שהילדים יידבקו".

יש לך זיכרון מיוחד מהתקופה הזו?

"מה שלמדתי בזמנו וגם במהלך השנים כנכה – תמיד חשוב שתהיה לך תמיכה מסביב. אחת הדמויות התומכות בזמנו הייתה מורה בבית הספר שבו למדתי, שהושיבה ביוזמתה בנות להעתיק עבורי את חומר הלימודים (אז לא היו מכונות צילום) וכשחזרתי לבית הספר לא נרשם לי ולו חיסור אחד. חזרתי לשגרה מלווה בתמיכת המשפחה שעזרה לי בהסתגלות ובשיקום בכל מהלך השנים".

היו מן הסתם גם משברים, זכור לך אחד מסוים?

"במשך שנים התהלכתי עם מכשירים שסייעו לי לנוע, עד שיום אחד בגיל 45, ללא אזהרה מראש, כנראה מעודף מאמץ, נקרעו כתפי ומצאתי את עצמי בכיסא גלגלים ללא היכולת לעכל זאת. פתאום הרגשתי את עצמי נכה עם הרבה מאוד מגבלות חדשות- גובה מדרגה, שירותים צרים ועוד. הייתי גבוהה ופתאום ישבתי ולא הייתי רגילה שמסתכלים עלי מלמעלה. המצב של ישיבה והיותי נמוכה היתה לי מוזרה ומדכאת. אפילו נעזרתי בפסיכולוג.  בזכות העידוד מהסביבה הצלחתי להתגבר על חסמים פסיכולוגיים וגופניים שהיו חדשים לי".

הניה היא כיום עתירת ניסיון בפעילות ציבורית ובפעילות למען הקהילה, ואף השתתפה כנציגת ישראל בצוות הבינלאומי באו"ם שכתב את האמנה הבינלאומית לזכויות אנשים עם מגבלות, אבל דווקא ההתחלה שלה היתה די אישית ופחות ציבורית עת הייתה חוקרת בהדסה, עד שפרשה והחליטה להקדיש את חייה למען שילוב אנשים עם מוגבלויות בחברה.

מה הוביל למהפך?

"בפן המקצועי עסקתי בלימודים ובמחקר רפואי בהדסה עין כרם ובפן האישי התחתנתי צעירה והיה חשוב לי להשקיע בהקמת התא המשפחתי. בשנת 2000 פרצה שביתת הנכים הגדולה מול משרדי הממשלה שנמשכה 70 ימים ו-70 לילה. נוכחתי שרוב האנשים עם המיגבלות לא עבדו ונמצאו בחרפת רעב. החלטתי שאני מצטרפת לשביתה והשקעתי מאמצים לסייע במאבק. באותם ימים – בבקרים עבדתי ובערבים הצטרפתי לשובתים, כאשר בראשינו עמד אריה צודקביץ. חשוב להדגיש שזו הייתה השביתה המוצלחת שהקנתה לנכים שינויים משמעותיים בתנאי חייהם, בעיקר ראוי לציין שהשגנו אז את הרכבים המאובזרים ועוד. לאחר השביתה החלטנו, גרעין קטן של נכים ירושלמים, לא להתפזר ולהקים ארגון של "נכים למען נכים", כאשר המוטו שלנו היה "שום דבר לא עלינו בלעדינו". לאחר כמה שנות הסברה הוקם, בשנת 2007, המרכז לחיים עצמאיים מיסודה של עמותת "נכים עכשיו", הודות לתמיכתן ולסיוען של תמרה ברנע,שהיתה ראש אגף הנכויות בג'וינט, ואביטל סנדלר לף שממלאת כיום את מקומה, והיא ראש מסד נכויות".

img_7653

ומתי מונית לתפקידך הנוכחי?

"בשנת 2008 פרשתי מבית הספר לרפואה ונקראתי לנהל את המרכז לחיים עצמאיים. התפקיד נותן סיפוק רב, ואני  שמחה ליזום מדי יום שיתופי פעולה שמסייעים לאנשים עם מוגבלויות, ליצור יוזמות להעצמה של אנשים עם מגבלויות, וליזום פעילויות משותפות לאנשים עם ובלי מגבלויות כדי להקטין את הסטיגמה ולהגדיל את השילוב. אנחנו בקשר עם עוד 5 מרכזים נוספים שהוקמו בארץ בעקבותינו".

אחת המטרות הברורות של הניה היא ההקפדה על יישום התקנות והחוקים למען הנכים. " ישנה הסברה למען מימוש התקנות והחוקים באופן מלא, אך למרות ההתקדמות מצד המדינה, ישנה כעת אכזבה גדולה בכל הקשור לראשי הערים הגדולות, שהתאגדו בסרוב להנגיש את הערים בטענת חוסר תקציב ".

הניה מסיימת במשב רוח חיובי ומספרת על הקשר החזק והתקווה שהמרכז לבריאות לב האישה מעניק למרכז לחיים עצמאים בשיתוף הפעולה היוצא דופן עם ד"ר דנה צפת וצוות המרכז. "ד"ר צפת וצוות המרכז לבריאות לב האישה הכניסו רוח חדשה לחברים במרכז לחיים עצמאיים בירושלים, ולקהל הרחב בפעילותן למען העלאת המודעות להפחתת אירועי לב בקרב נשים, תוך דגש על נשים בעלות מוגבלויות שונות".

ואכן, שיתוף הפעולה עם המרכז לבריאות לב האישה בהדסה הינו מוצלח במיוחד. לצורך גיבוש התוכנית הוקמה ועדת היגוי משותפת של שני המרכזים, שהתאימה את התכנית לצרכים הספציפיים של אנשים עם מוגבלויות בדגש על חסמים ותמריצים. לדוגמה, אחד החסמים הגדולים עבור אנשים עם מוגבלויות היא ניידות. לצורך כך סופקו ומומנו הסעות למשתתפים. גם קורס הפעילות הגופנית הותאם ופוצל לקבוצה לאנשים בכיסאות גלגלים ולקבוצה ללא. את הקורס הובילה פיזיותרפיסטית המרכז לבריאות לב האישה.

במרכז לבריאות לב האישה שמים דגש רב על עבודה עם קהילות מוחלשות ואוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה למחלות לב. אחת הדרכים היא באמצעות פרויקט לאורח חיים בריא בקרב אוכלוסייה של אנשים עם מוגבלויות, אשר מעניק להם כלים לאורח חיים בריא ומשלב הדרכה לפעילות גופנית נכונה, פיזיותרפיה, תזונאית ועוד.

img_6889

 

כתיבת תגובה

TOP