בריאות לב האישה: כאן מתחיל השינוי

14.12.2015 / פורסם בפעילות בקהילה

בחוץ אוויר הרים צלול כיין ובפנים – חגיגה לבבית. תגי השם שהמתינו על השולחן, בפתח אולם פנמה שבבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, כללו שמות מכובדים והרבה תארים. התגים המתינו לשרים, ח"כים, פרופסורים, בכירי מערכת הבריאות ושאר נכבדים שנושא האירוע קרוב ללבם, תרתי משמע: חנוכתו הרשמית של המרכז שלנו – המרכז לבריאות לב האישה, על שמה של לינדה ג'וי פולין, ששם לו למטרה להנהיג מהפכה של ממש במטרה להביא להצלתן של אלפי נשים בישראל מדי שנה.

סיפור עצוב ומרגש עומד מאחורי הקמתו של המרכז. הגברת איירין פולין, מייסדת המרכז, יזמה את הקמתו בעקבות אסונה הפרטי הכפול: פטירתה של בתה בת ה-16, לינדה ג'וי, לאחר הליך קרדיולוגי שנאלצה לעבור ופטירתו של בנה, קנת', כשהיה בן שנה, גם הוא מבעיות בלב. הגב' פולין בחרה להנציח את ילדיה לא בהצבת אתר זיכרון, אלא ביוזמה ממוקדת ועתירת מחשבה, שמטרתה להציל כמה שיותר נשים מגורל דומה, על-ידי העלאת המודעות למחלות לב בנשים ומניעתן.

פרופ' לוטן: "אף אחד לא ידע שמחלות לב וכלי דם הן הסיבה העיקרית לתמותת נשים"

פרופ חיים לוטן
פרופ' לוטן, השרה גמליאל – והצוות שלנו

על הובלת והנחיית האירוע החגיגי ניצב פרופ' חיים לוטן, מנהל מערך הלב בבית החולים הדסה עין כרם. פרופ' לוטן העלה על נס את בעיית חוסר המודעות הרפואית והציבורית להיקף מחלות הלב בקרב נשים. הוא סיפר על מקרה שבו אישה לאחר לידה הגיעה למיון בבית חולים מרכזי עם סימנים ברורים להתקף לב ונדחתה מספר פעמים עם דיאגנוזה שגויה, עד שנפטרה במיטתה. "אף אחד לא ידע שמחלות לב וכלי דם הן הסיבה העיקרית לתמותת נשים," ציין פרופ' לוטן. "הפלינו לרעה מגזר שלם בחינוך הזה. כעת אנו נדרשים לחינוך מחודש", הוסיף.

פרופ' לוטן הרחיב בדבריו על אודות המחקרים שערך בית החולים. במסגרת המחקרים עלה שבעיית חוסר המודעות והפגיעה בנשים כתוצאה ממחלות לב רחבה ביותר, וכי היא פוגעת במיוחד בקהילה החרדית ובקהילה הערבית. "ישנו דמיון רב בין הקהילות. למשל, בשתיהן נפוץ עישון רב של הגבר בבית מול עישון פסיבי של האישה. בשתי הקהילות ישנה בעיית השמנה ובעיית חוסר מודעות לגורמי הסיכון למחלות לב".

השר ליצמן: "בכוונת משרד הבריאות להשקיע מאמצים להעלאת המודעות למחלות לב בנשים"

השר ליצמן
השר ליצמן מבטיח: נדאג להגברת המודעות

שר הבריאות יעקב ליצמן בירך על כך שבית החולים הדסה הולך וחוזר לעצמו, למרות הטלטלות. השר הודיע, כי בכוונת משרד הבריאות להשקיע מאמצים להעלאת המודעות בקרב הנשים בישראל לצאת ולעבור בדיקות לב.

השרה לשוויון חברתי, ח גילה גמליאל שהתכבדה להסיר את הלוט מעל שלט התרומה של המרכז לבריאות לב האישה, הצרה בדבריה על חוסר המודעות הציבורית לסיכון הרב של הנשים לפגיעה ממחלות לב. השרה הביעה הערכה לפועלו של את השר ליצמן: "שר הבריאות הטוב ביותר שהיה במדינת ישראל ובפרט בתחום קידום בריאות הנשים". השרה גמליאל קראה לו לתעל תקציבים רבים יותר לסיוע בטיפול בנשים, והזמינה אותו להרחיב את הקמפיין להגברת המודעות למחלות הלב בקרב נשים.

 

חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן, יו הוועדה למעמד נשים ושוויון מגדרי בכנסת הצהירה:  "אנחנו סובלות בשקט ולא הולכות למיון ואם הולכות למיון, אומרים לנו שלו היינו גברים היו שולחים אותנו לבדיקות. אנחנו צריכות לעמוד על שלנו ולומר לרופא 'מגיע לנו שוויון, תטפל גם בנו'".

חתימת האמנה
ד"ר דנה צפת מתבוננת ביו"ר הוועדה לשוויון מגדרי חותמת על האמנה

ח"כ תומא סלימאן התמקדה בדבריה בשלוש נקודות שעליהן התחייבה לקחת אחריות, כדי להפחית משמעותית את היחשפות הנשים למחלות לב: הראשונה, העלאת המודעות באמצעות קמפיין שבו תשמש ח"כ כפרזנטורית, השנייה, הנגשה ושוויוניות בשירותי הבריאות ואילו השלישית – שיפור התשתיות בקהילה – כדי שנשים יוכלו לעסוק בפעילות ספורטיבית בתנאי כביש ותאורה נוחים. דבריה של חברת הכנסת תומא-סלימאן זכו לתשואות.

ד דנה צפת, מנהלת המרכז לבריאות לב האישה, חתמה בדבריה את הברכות: "הגיע הזמן שנתאחד לקמפיין מודעות מחלות הלב, לשם הצלה בפועל". עוד אמרה, כי המרכז שואף לצמצם פערים בין מגזרים ואוכלוסיות והודתה להנהלת בית החולים הדסה שתמכה וסייעה לכל אורך הדרך. עוד הודתה ד"ר צפת לכל הח"כים והשרים שבאו ולכל השותפים להקמת ולפעילותו המבורכת של המרכז. "זכיתי להכיר שותפים מדהימים בכל מקום," סיכמה.

על הפן האמנותי הייתה אמונה מקהלת בנות ערביות מבית ספר יסודי , "א-טורי" ממזרח ירושלים.  הבנות שרו על תזונה נכונה, בשירים שנועדו להעלות את מודעות קהילת דוברי הערבית לאורח חיים בריא יותר.

המקהלה מנעימה לנו את הזמן
המקהלה מנעימה לנו את הזמן

עוד נכחו באירוע: ח"כ ד"ר אחמד טיבי; ח"כ שולי מועלם; כלת פרס ישראל עדינה בר שלום; הגב' מרסי נתן, נשיאת ארגון נשות הדסה העולמית; הגב' יעל ענתבי, סגנית ראש עיריית ירושלים; פרופ' תמר פרץ-יבלונסקי, מ"מ מנכ"ל הדסה; פרופ' נעמה קונסטנטיני, יו"ר המועצה לבריאות האישה; הגב' סאלי אורן, נשיאת חבר הנאמנים של הדסה-אינטרנשיונל ישראל, ועוד.

קריאה לציבור: חתמו על האמנה לבריאות לב האישה

אחד משיאי אירוע חנוכת המרכז לבריאות לב האישה היה טקס החתימה על האמנה לקידום בריאות לב האישה במדינת ישראל שמטרתה המוצהרת לעורר את ההכרה בצורך להתייחסות ייחודית מגדרית לנשים בנושא מחלות לב בנשים. חותמי האמנה קוראים למקבלי ההחלטות בדרגים הלאומיים לשלב ידיים ולרכז מאמץ להעלאת ידע ומודעות בקרב נשים, רופאים וצוותים רפואיים, תוך שימת דגש חינוכי על איתור גורמי סיכון, טיפול בהם וחינוך לאורח חיים בריא. "מטרתנו," כך מנסחי וחותמי העצומה, "להוריד את שיעורי מחלות הלב בקרב נשים ואת התמותה בעטיין, זאת על מנת לחולל שינוי מהותי בבריאות נשים במדינת ישראל".

את טקס החתימה על האמנה לבריאות לב האישה הובילה יו"ר הוועדה למעמד נשים ושוויון מגדרי,  ח"כ עאידה תומא-סלימאן, שיזמה אירוע החתמה במשכן הכנסת. האמנה תובא לחתימה ביום רביעי, 16.12.15, בשעות הבוקר במשכן הכנסת. האירוע יתקיים בחדר הוועדה למעמד נשים ושוויון מגדרי בכנסת.

 אולם כוחה של האמנה והשינויים שהיא יכולה לעורר טמונים בכם, הקוראים. ככל שיהיו יותר חותמים על האמנה – כך נוכל לעורר שינוי מהותי יותר ובזמן קצר יותר. 

הציבור הישראלי כולו, ללא הבדלי דת, גזע ומין מוזמן לצפות בנוסח האמנה ולחתום על העצומה באופן דיגיטלי.

חותמים על האמנה לבריאות לב האישה

הטקס – שלב הנאומים 

אירוע מעורר אופטימיות

צלם: אבי חיון

כתיבת תגובה

TOP