כל מה שרציתן לדעת על צום יום הכיפורים

טוב, אולי לא הכל, אבל לפחות 10 עובדות והמלצות שיסייעו לכן להתמודד עם הצום שבפתח מבלי לפגוע בבריאותכן. זו גם הזדמנות להפריך כמה מיתוסים – או דווקא לאשש אותם. צום קל, מועיל – ובריא!

 

  1. הצום מועיל לדיאטה?
    צר לנו לאכזב אתכן, אבל צום של יממה לא ממש עוזר לירידה במשקל, ולרוב גם ההיפך. אמנם ההתנזרות מאכילה מביאה לאובדן של כ-900 גרם ממשקל הגוף ביממה הראשונה – אבל רובם נוזלים שאותם ממילא נחזיר לגוף בתום הצום. מי שרוצה להוריד במשקל, מוטב שתאמץ כללים של תזונה בריאה ואורח חיים נכון במשך כל השנה (ושנה חדשה זו הזדמנות מצוינת להתחיל בכך!).
  2. האם הצום טוב ללב?
    הבשורה הטובה: כנראה שכן, לפחות לגבי עכברים. הבשורה הפחות טובה: לשם כך לא מספיק יום אחד בשנה, אלא יש לשמור על שגרה של כמה ימי צום בחודש ולאורך שנים רבות. במחקרים שנעשו בעיקר על עכברים וחולדות אכן נמצאו השפעות מיטיבות לדיאטות צום בפרוטוקולים שונים, ביניהן ניתן למנות את הארכת תוחלת החיים, והפחתת הסיכון למחלות לב, סוכרת, סרטן ודמנציה. אולם אצל בני אדם אין מספיק מחקרים קליניים ואין מספיק נתונים על הבטיחות של הדיאטות הללו. הסיבה ליתרונות הדיאטות נעוצה כנראה בתפקוד הורמונים כמו הורמון הגדילה הדומה לאינסולין ורמות הסוכר והשומנים בדם.
  3. הצום מזרז לידה?
    עבודה שנעשתה בישראל לימדה כי אכן ניכרת עלייה בשיעור הלידות במוצאי יום הכיפורים. כמו כן, בקרב נשים שצמו ביום הכיפורים, נצפתה עלייה בשכיחות לידה מוקדמת (לפני שבוע 37) בהשוואה לנשים שצמו ברמדאן (צום יום הכיפורים הוא בן 25 שעות, כפול כמעט מצום הרמדאן המתקיים בשעות היום בלבד). יש לכך כנראה שתי סיבות עיקריות: התייבשות – וירידה ברמות הסוכר בדם בזמן הצום.
  4. האם יש המלצות ספציפיות לנשים הרות או מיניקות?

כמובן, על כל אישה להתיעץ עם הצוות הרפואי המטפל בה. לרוב, נשים בהיריון אשר בריאות בדרך כלל, יכולות לצום אם אינן נוטות להתיבשות או אינן אנמיות. במקרה של תחושת חולשה קיצונית, סחרחורת, הרגשת התעלפות, בחילה או הקאה, ההמלצה הרפואית היא להתחיל לשתות מיד, רצוי נוזל ממותק, בקצב של רבע כוס כל מספר דקות עד לשיפור בהרגשה. לנשים המוגדרות כבסיכון גבוה, עליהן לא לצום.

לנשים בהיריון מומלץ להישאר בבית בחדר ממוזג. לנשים שמניקות באופן מלא לא מומלץ לצום, ועליהן לשתות לסירוגין למשך כל יום הכיפורים מחשש שהכמות של החלב תתמעט. לנשים שגם מניקות וגם משתמשות בתוספת מזון לתינוקות, אין איסור רפואי לצום, אבל רצוי שיישארו במקום ממוזג ויימנעו ממאמצים מיותרים.

  1. ומה לגבי חולים במחלות כרוניות?
    לחולים הסובלים ממחלות קשות כגון אי ספיקת לב, אי ספיקת כליות וכבד ומחלות סרטן, לרוב לא מומלץ לצום. לחולי סוכרת מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל כדי לברר האם הם יכולים לצום ובאיזו מתכונת. לחולים הנוטלים תרופות באופן קבוע עקב מחלות כרוניות אחרות, מומלץ לא להפסיק ליטול אותן אלא אם כן קיבלו את אישור הרופא המטפל. לגבי טיפול אנטיביוטי, אם הוא ניתן למצבים מסכני חיים, אין להפסיקו!
    באשר לגלולות נגד הריון, ניתן לקחת את הגלולה בסעודה מפסקת ואחר כך שוב במוצאי יום הכיפורים.
  2. האם הצום מנקה את הגוף מרעלים?
    הדעות אמנם חלוקות, אבל חשוב לדעת שהמחקר לא מצא כל הוכחה לכך שצום מסייע בניקוי רעלנים וחומרים מזיקים מהגוף. למעשה, צום בן יממה – וליתר דיוק היעדר השתייה במהלך הצום – עלול לגרום לחוסר נוזלים בגוף. עקב כך, רעלים המשתחררים אל זרם הדם לא מפונים מהגוף על ידי הכליות, מה שעלול לגרום להרגשה רעה, חולשה וכן הצטברות רעלנים.
  3. אפשר "לאגור" מזון לקראת הצום בארוחה מפסקת גדולה?
    למרבה הצער – לא. הקיבה הבריאה מתרוקנת תוך ~ 4 שעות. אולם כדי להקל על הצום, מומלץ לאכול בארוחה המפסקת מאכלים המכילים פחמימות מורכבות ודגנים מלאים, כיוון שהם תורמים לתחושת שובע ושומרים על רמות סוכר מאוזנות במשך הצום. לשמירה על תחושת מלאות למשך זמן רב יותר, אפשר להוסיף מזונות בעלי תכולת שומן אשר מעטים את קצב התרוקנות הקיבה. למשל: אבוקדו, טחינה ושמן זית. אבל גם זה לא ישפיע על התחושה ביום למחרת.
  4. האם כדאי לאכול את הארוחה ממש בסמוך להתחלת הצום?
    אין על זה מידע רפואי אבל הנסיון אומר שלא. אכילה מהירה סמוך לתחילת הצום יוצרת בסיום הארוחה תחושת כבדות, לחץ בקיבה ועייפות. לכן עדיף לאכול בנחת ולקחת זמן כדי להספיק ליהנות מהאוכל ולהרגיש את תחושת השובע.
  5. מה לא כדאי לאכול ולשתות לפני הצום?
    גם במקרה הזה ההגיון הפשוט אומר שרצוי להימנע ממאכלים מטוגנים, מלוחים, או מתובלים, משום שהם יוצרים תחושת צימאון וגם עלולים לגרום לצרבת ואי נוחות בשעת הצום. אשר למשקאות: כדאי להפחית בשתיית קפה, תה וקולה בשעות שלפני תחילת הצום, כיוון שהם מכילים חומרים משתנים הגורמים ליציאה מוגברת של נוזלים מהגוף. ובכלל, אם אתם נוהגים לשתות קפה באופן קבוע, כדאי להפחית בהדרגה את שתייתו בימים שלפני הצום כדי להפחית את כאבי הראש במהלך הצום בעקבות המחסור בקפאין.
  6. הצום הסתיים. להסתער על האוכל?
    ממש לא! גם פה הנסיון קובע. ארוחה כבדה או מהירה מיד בסיום הצום עלולה לגרום לתחושת כובד, אי נעימות, ואפילו הקאות ובחילות. עם סיום הצום מומלץ לשתות ולאכול דברים קלים ובקצב מועט ועם הפסקות. לאנשים הסובלים מיתר לחץ דם יש להיזהר לא להעמיס מלח.

 

מקורות:
 Am J Clin Nutr. 2007 Jul;86(1):7-13. Alternate-day fasting and chronic disease prevention: a review of human and animal trials.
Varady KA1, Hellerstein MK.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17616757
ד"ר אביבית כהן
http://www.themedical.co.il/Article.aspx?f=12&s=2&id=3486
  ד"ר רם דיקמן
http://hospitals.clalit.co.il/Hospitals/Rabin/he-il/DEPARTMENTS-INSTITUTES/Gastroenterology/Pages/Gastroenterology-Tip3.aspx

כתיבת תגובה

TOP