מדוע יוצאי עיראק לא אוכלים פול, ואיך זה קשור לכדוריות הדם שלנו?

23.06.2016 / פורסם במתכונים

 

הפול  הוא מאכל עתיק, אשר מוזכר  בתנ"ך מספר פעמים ביחד עם קטניות נוספות, אך עדויות להימצאותו נמצאו באתרים בני למעלה מ-10,000 שנים! לאחר שהבנו שהפול כאן כדי להישאר, מעט על המעלות שהפכו אותו לפופולארי בעולם: הפול מקבל מקום של כבוד במטבח המצרי שם הוא נחשב מאכל לאומי אך גם במטבחי אירופה והמזרח התיכון.

הפול שייך למשפחת הקטניות –  הוא עשיר בסיבים תזונתיים אשר עשויים לסייע  למניעת סוכרת ומחלות לב, מפחיתים תיאבון ומסייעים לפעולה תקינה של המעיים. בנוסף, הפול  עשיר בויטמינים ומינרלים חיוניים, עשיר בחלבון , דל בשומן ומכיל  פחמימות מורכבות המתפרקות לאט ולכן אינן מעלות את רמת הסוכר בדם. הפול גם עשיר בסידן ולכן חיוני להתפתחות וחוזק העצם ועושרו במגנזיום  תורם לאיזון לחץ הדם.

כיום ניתן לרכוש פול בשווקים בעיקר בעונת האביב, אך תוכלו למצוא אותו קפוא לאורך כל השנה. ובכל זאת, חשוב לזכור – הסיר מכיל שפע של רכיבים תזונתיים איכותיים: חלבון, סידן, מגנזיום, ברזל, אשלגן וסיבים תזונתיים אך הפול אסור בתכלית האיסור למי שיש לו מחסור באנזים G6PD. מחסור מלא או חלקי של האנזים G6PD  אופייני  ליוצאי עיראק וכורדיסטן. אכילת פול יכולה לגרום לתסמינים קשים כמו הרס כדוריות הדם האדומות (המוליזה).

 

 

מצרכים (ל-2 מנות):

400 גרם פול ירוק טרי או קפוא

4 פילה דג מכל סוג שאוהבים (לברק, בורי, סלמון, דניס וכו')

פלפל ירוק חריף (מי שאוהב – לא חובה) חתוך לפרוסות

גמבה אדומה או פלפל אדום יבש חתוכים לפרוסות עבות

צרור כוסברה

4 שיני שום קצוצות

2 כפיות פפריקה מתוקה

3 כפות שמן זית

מלח לפי הטעם (בערך ½ כפית)

מים רותחים

אופן ההכנה:

בסיר שטוח מחממים את שמן הזית ומטגנים קלות את השום הקצוץ. מוסיפים מעל את הפול ומעליו מסדרים יפה את הדגים. מערבבים בכוס את התבלינים עם מים ומפזרים מעל הדגים. מפזרים מעל מחצית מהכוסברה הקצוצה. מביאים לרתיחה ומנמיכים את האש. מבשלים כ- 20 דקות. בהגשה מפזרים מעל הדגים את מחצית הכוסברה הקצוצה.

בתיאבון!

 

ערכים תזונתיים למנה:

ערך כמות
קלוריות 456 קלוריות
חלבונים 27 גרם
פחמימות 51 גרם
שומנים 16 גרם
שומן רווי 2 גרם
סיבים תזונתיים 13 גרם
סידן 107 מ"ג
אשלגן 843 מ"ג
מגנזיום 105 מ"ג
ויטמין B (סה"כ) 5 מ"ג

 

המתכון נכתב ע"י ד"ר אתי גראד, דיאטנית קלינית מתמחה בתזונת נשים ומתבגרים.

 

מתויג ב: , ,

כתיבת תגובה

TOP