פעילות גופנית: נשים מפילאטיס גברים מהמגרש

08.05.2016 / פורסם בפעילות גופנית
פעילות גופנית נשים

ביוון העתיקה, היו אלה רק הגברים שלקחו חלק בפעילויות הספורט. לכאורה המצב השתנה לבלי הכר: ניתן לראות כיום נשים לוקחות חלק בכל פעילות ספורט אפשרית החל במשחקי כדור תחרותיים וכלה באגרוף, ג'ודו, הרמת משקלות ומרתון.

אז למה רק "לכאורה"? כיוון שמחקרים מוכיחים שגברים עדיין מובילים הן במוטיבציה לעסוק בפעילות גופנית והן בהתמדה ובסיפוק שהם מפיקים ממנה. התוצאה: אותם מחקרים מראים שנשים עוסקות בפעילות גופנית בפועל בתדירות ובעוצמה נמוכות יותר.

כך, למשל, סקר הרגלי פעילות גופנית שנערך בקרב תושבי ישראל מעל גיל 21 בשנת 2012 הצביע על פער של 5.7% בין גברים לנשים המדווחים על פעילות גופנית בקרב יהודים, ופער של 4.8% לטובת הגברים במגזר הערבי (תרשים 1).

tarshim 1
תרשים 1

למה נשים פעילות פחות ספורטיבית?

נציע מספר אפשרויות:

  1. הסללה: להיבט החברתי השפעה רבה על הסללה ספורטיבית לכיוון מסוים של בנים ובנות מגיל צעיר. נשים מגיל צעיר מתחנכות לעסוק בסוגי ספורט אסתטיים יותר בעוד גברים עולים על מסלול של סוגי ספורט הכרוכים במגע פיזי וכוח ובספורט קבוצתי ותחרותי. סוגי הספורט האלה זוכים לקבלת משאבים ותקציבים גדולים יותר, וכך מתקבע המצב שבו בנות עוסקות בפועל בסוגי ספורט לא מפותחים דיים תקציבית. ההבדל בולט במספר הספורטאים מול ספורטאיות שתוקצבו בענפי ספורט תחרותיים בשנת 2012, כאשר הפער בולט גם בענפים האישיים ועוד יותר בספורט הקבוצתי (ראו תרשים 2).
    פעילות גופנית
    תרשים 2

בנוסף, גם בהתייחס לפעילות גופנית בשעות הפנאי שאינה תחרותית, ניתן לראות בגרף הבא מתוך סקר הרגלי הפעילות מ-2012 שנשים עוסקות בהליכה ובפילאטיס יותר מגברים והגברים, לעומת זאת, רצים יותר, מרימים משקולות ושוחים (תרשים 3).

פעילות גופנית
תרשים 3

 

  1. מוטיבציה פנימית או חיצונית: ההנעה הנשית לעיסוק בפעילות גופנית נובעת בהרבה מקרים מגורמים חיצוניים כמו הופעה חיצונית ושמירה על משקל, זאת בעוד גברים מונעים מצורך להשיג מעמד והכרה בחברה דרך הספורט, בעיקר ספורט אתגרי שמזרים הרבה אדרנלין. המוטיבציה הנשית, אפוא, נתונה יותר לתנודות ויציבה פחות שכן היא תלויה יותר במראה הגוף ובמשקל משתנה. כך, למשל, ניתן לראות בגרף הבא הלקוח מאותו סקר הרגלי פעילות גופנית שנשים מציינות "הפחתת משקל" או "עיצוב הגוף" יותר מגברים כסיבה להגברת פעילות גופנית (תרשים 4).
פעילות גופנית
תרשים 4

 

כיצד ניתן לשנות את המצב?

כדאי לשים לב לסיבות המניעות נשים לעסוק בפעילות גופנית ולמצוא הזדמנויות להגיע ללבן של נשים (תרשים 5):

פעילות גופנית
תרשים 5

 

כפי שניתן לראות מהגרף, ישנן כמה הזדמנויות לעודד נשים לעסוק יותר בפעילות גופנית:

  1. נשים מושפעות מהמלצת רופא לעסוק בספורט הרבה יותר מגברים: 77.9% לעומת 58.3%. הגברת המודעות אצל הרופאים לנקודה זו עשויה לעודד נשים רבות לעסוק בפעילות גופנית.
  1. סבסוד הפעילות הגופנית על ידי המעסיק הוא גורם שמשפיע על נשים וגברים כאחד, עם יתרון קל לנשים. עידוד מעסיקים לסבסד פעילות ספורטיבית עשוי לעודד עובדים ועובדות לעסוק יותר בספורט.
  1. הדרכה פרטנית מעודדת נשים יותר מגברים לעסוק בפעילות גופנית. קיום של הדרכות פרטניות בקהילה חשוב כדי לעודד פעילות גופנית.
  1. סביבה מזמינה וקיומם של מתקנים נגישים צוינו על ידי נשים כגורמים המעודדים עיסוק בפעילות גופנית. כאן נכנסים לתמונה גורמים מוניציפליים שצריכים להוסיף לתכנית המתאר העירונית גני כושר, מסלולי הליכה מסומנים ומגרשי משחקים זמינים.
  1. מודעות: התובנה כי פעילות גופנית סדירה היא חיונית לבריאות היא הגורם המוביל אצל נשים לעיסוק בפעילות גופנית (83.8%). לכן, תגבור המודעות הוא גורם מכריע בעידוד נשים לעסוק בספורט.

 קוראת את הכתבה ויש לך חשק להתחיל בפעילות גופנית? מצוין. הנה כמה דברים שתוכלי לעשות כדי לתגבר ולשמר את המוטיבציה.

 הנעה נשית: כך תפעילי את המוטיבציה שלך

4 דברים שאת יכולה לעשות כדי להגביר מוטיבציה:

  1. ללכת עם הלב: כדאי להתנסות בכמה שיותר פעילויות כדי לבדוק מה באמת מתאים לך. הפעילויות המוצעות היום הן אינסופיות, מריקודי בטן לזומבה, כשבין לבין מגוון שיעורי פילאטיס, יוגה ופלנדקרייז. כשתמצאי פעילות שתהווה עבורך גם חוויה נעימה וכיפית, יהיה לך הרבה יותר קל להתמיד בה. כדאי להקפיד על האיזון בין פעילות אירובית שתורמת לבריאות הלב לבין פעילות עיצוב וחיזוק השרירים שחשובה בין השאר לשמירה על מסת העצם וליציבה.
  1. ללכת הלאה: שגרת הליכות יומית היא יותר מפעילות גופנית. היא הזמן שלך להקשיב למוזיקה, לשוחח עם חברה, ליהנות קצת מהטבע או מהנוף האורבני וסתם לשקוע בחלומות בהקיץ. לא מתחברת לאף אחד מאלו? קני לך פדומטר – מכשיר המודד צעדים, וצאי לתחרות המעניינת מכולן: מול עצמך. השתדלי לשבור שיאים ולצבור עוד ועוד צעדים מדי יום.
  1. צייתי לחוק ה-10: חוק ה-10 קובע, כי גם עשר דקות הליכה ביום הן בעלות השפעה חיובית על הורדת לחץ דם ותפקוד הלב. עשר דקות לפני או אחרי העבודה בהחלט נחשבות. את גם תראי עם הזמן שבאופן טבעי 10 הופך ל-30 בלי שאפילו תשימי לב. וזכרי – היעד שלך הוא לפחות 150 דקות של פעילות אירובית שבועית , שנמצאה בקשר עם הפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, וכל המוסיף הרי זה משובח.
  1. אי אפשר להתחמק מזה: ניחשתן נכון – אוכל בריא. שמירה על תזונה עוזרת לשמור על שגרת אימונים. ולהפך. הקפידי על שש ארוחות קטנות ביום, ועל תפריט איכותי הכולל פירות וירקות. זה רק יעזור לך להמשיך ולרצות להתאמן.

 

לסיכום: התמידי בפעילות גופנית: שעושה לך טוב; שנעימה לך; כאשר את מבינה את חשיבותה לבריאות האישית שלך וללא קשר לאיך שאחרים רואים אותך.

לא בטוחה באיזה פעילות גופנית נשים כדאי להתחיל? הליכה היא התחלה מצוינת.

ייעוץ מדעי: גב' סימא ווצלר, מקדמת בריאות בקהילה

מקורות:
צ'אצ'אשוולילי-בולוטין, ס.ליסיצה, ס. גלילי, י. (2010).מדברים או עושים? הבדלי מגדר בעיסוק בפעילות גופנית בישראל בפתח המאה העשרים ואחת. הרפואה 149 (6), 160-157 .
סקר הרגלי הפעילות הגופנית בקרב תושבי ישראל מעל גיל 21 .(2012). משרד התרבות והספורט ומשרד הבריאות.
נץ, י. רביב, ש. (2003) מניעים להשתתפות בפעילות גופנית בקרב מבוגרים בישראל. גרונטולוגיה  ל(2-1), 86-63.

כתיבת תגובה

TOP